Een zalige in jeans

Je moet eens naar de heiligenbeelden in onze kerken en kathedralen kijken. Ze dragen allemaal een habijt, een kazuifel of een mijter. Dit lijkt toch een heel eenzijdig beeld van heiligheid, niet? Onlangs was ik op bezoek in de parochiekerk van Zonhoven (Limburg) waar een heel ander beeld op een sokkel staat. De afgebeelde figuur draagt een jeansbroek en sportschoenen, in de ene hand een iPad en in de andere hand een rozenkrans en een monstrans met een geconsacreerde hostie. Niet meteen het klassieke imago dat wij van zaligen en heiligen verwachten. Het beeldje in Zonhoven stelt Carlo Acutis voor: een vijftienjarige jongen die in 2006 overleed aan leukemie. Vorig jaar werd hij zaligverklaard.

Carlo Acutus wordt met drie bijzondere attributen afgebeeld: een iPad, een rozenkrans en een monstrans. De iPad toont aan dat Carlo een heel gewone jongen van deze tijd was, zoals miljoenen andere jongeren van zijn leeftijd. Als kind speelde hij computerspelletjes en in de middelbare school werd zijn talent voor informatica duidelijk. Een paar maanden vóór zijn overlijden ontwierp hij een eigen website – die bestaat trouwens nog altijd en wordt door zijn vrienden beheerd. Een website over geloof: over Christus, over Maria en over de eucharistie. Vandaar de twee andere attributen: de rozenkrans en de monstrans. Carlo had een bijzondere devotie tot Onze Lieve Vrouw en tot het sacrament van de eucharistie. Via zijn website wilde hij andere jongeren warm maken voor de schoonheid van het christelijk geloof.

Paus Franciscus beschouwt Carlo Acutis als een rolmodel voor de jongeren van onze tijd. Hij was een jongen van de wereld, van de virtuele wereld ook - zoals alle jongeren - maar hij was tegelijk diep religieus en dat is eerder uitzonderlijk voor jongeren vandaag. Carlo wist de moderne wereld van de technologie, het internet en de sociale media te combineren met de verkondiging van het geloof. Het leverde hem een bijzondere titel op: cyberapostel.

Volgens paus Franciscus kan Carlo jongeren inspireren om internet en sociale media op een positieve manier te gebruiken: voor goede doeleinden, zoals kennismaking met het geloof. En niet alleen jongeren, maar de Kerk tout court. De virtuele wereld van internet en sociale media biedt zoveel opportuniteiten om onze boodschap op een positieve, aantrekkelijke en hedendaagse manier te verkondigen. Een braakliggend terrein waarop nog veel kan worden ontgonnen!

Laten we nog even terugkeren naar de klassieke heiligenbeelden in onze kerk en naar het frisse beeldje van Carlo Acutis in Zonhoven. In welk beeld herkent u zichzelf het best? In een middeleeuws habijt of een aureool boven het hoofd? Of in een jeansbroek, sportschoenen en een iPad? De zalige Carlo Acutis kan ons op dit punt gerust stellen…wij kunnen best wel heilig worden in onze vrijetijdskledij.

Priester Tim Peeters