DSC09137.jpg

OPEN HUIS

In het huis van God zijn vele kamers

"Kerken zijn er allereerst voor de eredienst en voor de verkondiging van het evangelie, maar het zijn ook open huizen met open deuren, publieke plekken waar iedereen kan komen verwijlen.", schrijven de bisschoppen van België.

"Het huis van God heeft vele kamers”, inspireert de Christus ons. Daarom nemen wij het ter harte om het overgrote huis met slechts een bestemming nieuw in te richten met vele kamers met plaats voor meer zielen en dus meer vreugde.

PXL_20210316_130443508_2.jpg

Huiskamer

Wie de Mijlstraatkerk binnenkomt, ontdekt een kerk in beweging. Rechts vind je een ruimte die we gezellig inrichtten als huiskamer met een salon. De zitbanken komen van gedemonteerde koorbanken waarvan de andere zijde dienst doen als wanden.

Kom er gerust wat lezen, werken of een babbeltje slaan. De koffie staat klaar.

DSC07761.JPG

Moge dit soort 'Open Kerk' zoals uitgebouwd door diaken Rob Allaert, velen inspireren.

Waarlijk een frisse wind / Spirit / Heilige Geest waarmee verouderde structuren nieuw leven krijgen. Een prachtig initiatief!

Mia Leijssen, Emeritus Hoogleraar
Psychotherapie KULeuven en auteur

PXL_20210515_203424869.jpg

Studiekamer

Met plezier en met de aanmoediging die ze kunnen gebruiken, verwelkomen we een zestal studenten in de stilte van het kerkgebouw. Ook telewerkers verdienen een plaatsje om in een heel andere omgeving wat werk te verzetten. Met dank aan de gemeente Duffel die ons tafeltjes bezorgde.

Boek je plaatsje via dit formulier.

PXL_20210428_105251508.jpg
kerk mijlstraat open kamer.jpg

Open kamer

Deze kamer is de plek waar de Unconditional Celebrations en Meditations, maar ook Open Zondag plaatsvinden. Het is ook een geliefde plaats voor een doopviering of voor een sessie met oog op vormsel of communie. Kortom, in deze kamer kan het leven op mooie wijze worden gevierd.

PXL_20220222_082609647~2 (1)_edited.jpg

Rouwkamer

Ook de overleden parochianen verdienen een kamer waar wij hen herinneren.

Hier mag de kist of urne rusten, voorafgaand aan de uitvaart die we vieren in de kamer der dankzegging of de open kamer.

PXL_20210219_174110162_2.jpg
IMG_20200824_090446.jpg

Heel uitnodigend, al die kamers, die openheid. Kerk in beweging! Ik hoop dat dit tot inspiratie van andere parochies mag dienen. Dit komt de hedendaagse gelovige echt tegemoet. Een verademing tussen al het doemdenken. Werkelijk hoopvol.

Nathalie VE

PXL_20211220_122054620.jpg

Kamer der Dankzegging

Het hart en het centrum van het kerkgebouw is de eucharistische kamer. Eucharistie betekent 'dankzegging', vandaar de bijzondere benaming van deze kamer. Hier wordt aldus op de tweede zaterdagavond van de maand de mis gevierd. We omkransen het altaarpodium met een 100-tal stoelen, verdeeld over drie kanten. Zo brengen we de geloofsgemeenschap nauwer met elkaar in verbinding rondom de tafel en het woord met voor ieder een perfect zicht.

Muziekkamer

Terzelfder tijd zal de bovenstaande kamer dienst doen als  muziek- of concertkamer voor intieme concerten. Daartoe voorzien we een nieuw altaarpodium met verplaatsbaar altaar en lezenaars. Het orgel van de kerk kan in deze nieuwe context in ere worden hersteld en opnieuw klinken voor een muziekminnend publiek.

concertkamer.jpg
PXL_20210320_161249068~2.jpg

Meditatiekamer

Door het weghalen van de koorbanken creëerden we een nieuwe ruimte die we installeerden als meditatieruimte voor de ochtendsessies om 09u.

Twee avonden per jaar houden we hier evenzeer een eucharistische aanbiddingsavond opgeluisterd met mooie teksten en muziek.

Tuin van het huis

Tot slot beschikt dit huis van God ook over een tuin, die we af en toe  openstellen voor een Unconditional garden party, voor meditaties en recepties.

IMG_20190629_145640.jpg