Zegening nieuw altaar Mijlstraatkerk

Op zaterdag 11 december 2021 zal mgr. Koen Vanhoutte, hulpbisschop van het aartsbisdom Mechelen-Brussel, tijdens de avondmis van 18u30 het nieuwe altaar in de parochiekerk van Sint-Franciscus van Sales te Duffel-Mijlstraat zegenen. Alle parochianen, sympathisanten en geïnteresseerden zijn van harte uitgenodigd en welkom!

Er komt niet alleen een nieuw, eenvoudig en modern altaar in de Mijlstraatkerk, maar ook een nieuwe ambo (lezenaar) en een geheel vernieuwd podium. Het geheel werd ontworpen en vervaardigd door Christian Cnops van meubelzaak De Kast uit Herent. Altaar en lezenaar zijn verplaatsbaar, zodat het podium op een waardige en passende manier ook voor andere gelegenheden, bv. concerten, kan worden gebruikt. In het houten altaarblad werd de marmeren altaarsteen met reliek uit het oude altaar gerecupereerd, zoals u duidelijk kan zien op het plan.

Sinds de interieurvernieuwing van de kerk onder pastoor Willy Van Ermen begin jaren ’90, diende de oude preekstoel als altaar. De vijf beeldjes, m.n. Jezus en de vier westerse kerkvaders Ambrosius, Augustinus, Hiëronymus en paus Gregorius de Grote, die de oude preekstoel sieren, krijgen voortaan een plaats tegen de muur aan de doopvont. Op die manier wordt het historisch patrimonium van de kerk zorgvuldig bewaard.

Een gemeend woord van dank aan de voorzitter en de leden van de kerkfabriek van Duffel-Mijlstraat voor de realisatie van dit project.