Desaffectatie altaar weekkapel Mijlstraat

Bijgewerkt op: 20 jun. 2018

Het oude altaar in een opvallend witte setting ...

Na de liturgische vernieuwingen van het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965) werden in alle parochiekerken wereldwijd nieuwe altaren geplaatst. Dat gebeurde ook in de parochiekerk van Sint-Franciscus van Sales in Duffel-Mijlstraat. Op de foto’s zijn het oude en nieuwe kerkinterieur goed te zien, zoals het destijds door pastoor Jozef Aerts werd aangepast.

In de jaren ’90 onderging onder impuls van pastoor Willy Van Ermen het kerkinterieur opnieuw een ingrijpende renovatie en werd de oude preekstoel als altaar ingezegend. Het oorspronkelijke altaar verhuisde naar de nieuwe weekkapel in de zijbeuk van de kerk. Daar werd het jarenlang gebruikt om de dagelijkse eucharistie op te dragen.

Maar sinds enkele jaren staat het altaar ongebruikt in een hoek van de weekkapel, die ondertussen vooral dienst doet voor de kindernevendienst en voor vergaderingen. Het is niet erg respectvol om een ‘gezegend voorwerp’, een altaar dus, als vergadertafel of stapelplaats te gebruiken. Daarom heb ik aan het aartsbisdom gevraagd om dit altaar te ‘desaffecteren’, dit betekent ‘blijvend tot profaan gebruik terug te brengen’. Op 14 juni 2018 werd het decreet tot desaffectatie door de vicaris-generaal van het aartsbisdom ondertekend. Voortaan is het voormalige altaar van de weekkapel volgens canon 1212 van het Wetboek van Kerkelijk Recht weer een gewone tafel. En van deze stevige, grote tafel zullen we graag en dienstbaar gebruik maken in onze parochiekerk.