Waarom kleven jezusmensen telkens weer drie labels op God?
Het saaie trinitaire concept hebben we eigenlijk aan Jezus te danken. Nochtans is Jezus geen theoloog en is hij allerminst saai te noemen.
Voor Jezus was er maar één God. De Ene. Maar sinds zijn verkondiging is er meer. Namelijk, de Ene en de Ander.
Jezus verbaasde zijn omgeving met de boodschap dat hij wezenlijk verbonden was met de Ene. Jezus stapte in God, zeg ik gemakshalve. 'Als God de Ene is, dan ben ik de Ander', zegt Jezus. 'Het is de Geest die ons verbindt.'
De Ene, de Ander en de Geest. Daar heb je plots die verbazende godsdriehoek.
Jezus neemt een volgende stap. Hij verkondigt dat ook wij de Ander zijn. Elke mens bestaat in God. Hoe kan dat? 'Door de Geest', zegt Jezus. 'Wie mij wil navolgen, wie in God wil stappen, die kan zich laten onderdompelen in water en Geest'. De Geest verbindt de Ene met de Andere. Of, de Geest openbaart dat de mens wezenlijk met God verbonden is.
De trinitaire gedachte zegt aldus evenveel over de mens als over God. Het vergoddelijkt de mens!
De Ene, de Eeuwige, is als een Vader, zegt Jezus. De mens is als een Zoon of Dochter. En de Geest houdt beide samen.
Zo breekt Jezus het onaantastbare godsbeeld van de Ene open en neemt de Mens erin op. Revolutionair! De Ene wordt Drie. God wordt Vader, Zoon en Geest.
Wie in Jezus gedoopt is, hanteert een drievoudig godsbeeld en kleeft drie labels:
Het Vader-label zegt ons groot vertrouwen uit dat de Ene het goed met ons voor heeft. De mens durft het aan de Onzichtbare een intieme naam te geven. Wie vader zegt, weet zichzelf een kind. Wie Vader zegt, weet zich intiem verbonden met de Eeuwige.
Het Zoon-label bevestigt de verbondenheid van de Ene met de Ander, namelijk met ons, de Mens. De Ene is niet de afstandelijke. De Ene verbindt zich intiem met de mens en noemt ons zoon en dochter van God.
Het Geest-label ziet in de Ene een onuitputtelijke bron van waaruit de zonen en dochters hun intieme verbondenheid met de Ene kunnen beleven. Leven vanuit de Geest maakt de mens bewust van diens goddelijk potentieel.
Als we dit alles overwegen, kunnen we stellen dat 'drie-eenheid' wel degelijk een essentieel en fundamenteel deel uitmaakt van het Jezusgeloof. Het biedt ons een hoopvol perspectief op het menselijk bestaan. Het neemt ons op in God.
Gelukkig hoef je er niet gedurig theologisch over te doen. Je kan gewoon leven als een kind van God door de Geest niet uit het oog te verliezen.
Comments