di 18 jun

Open Huis - Mijlstraatkerk

UC TALK: De Ware Pelgrim

Auteur en creatieve duizendpoot Monica Vanleke, beantwoordt de volgende vragen. Hoe ziet pelgrimeren er in de huidige tijd uit, hoe herkennen we de ‘ware pelgrim’ en hoe kunnen we die zélf belichamen?

UC TALK: De Ware Pelgrim

TIJD EN PLAATS

18 jun 2024, 19:30 – 21:00

Open Huis - Mijlstraatkerk, Mijlstraat 108, 2570 Duffel, België

MEER

Over Monica

Auteur Monica Vanleke, 1961, Antwerpen, een creatieve duizendpoot, werkte jaren in de mode en daarna als (NLP)-trainer in de zorgsector, waar ze vorming gaf rond humor en bewustzijnsontwikkeling.

Een tocht naar Santiago de Compostela, in 2009, bracht een ommekeer teweeg en leidde tot haar eerste roman, Pelgrimstocht op hoge hakken, bij Manteau. Gebeten door ‘het onderweg zijn’, ging ze vanaf dan uiteenlopende avonturen aan, ter inspiratie van haar volgende ‘feelgood’ romans, waarin ze op ludieke wijze de uitdagingen van het leven aankaart. Zo maakte ze, ter voorbereiding van haar derde roman, een tocht door het Himalaya gebergte in Ladakh, waar ze afgelegen kloosters bezocht. Voor een vierde roman trok ze ter inspiratie naar Singapore en stapte onvoorbereid de dodentocht.

Haar vijfde roman, De tovenaar van Compostela, is gebaseerd op een derde pelgrimstocht die ze maakte vanuit Portugal. Onder de naam T.T.Twinkle, bracht ze twee prentenboeken uit met eigen tekeningen. Momenteel maakt ze zich dienstbaar als ceremoniespreker op uitvaarten.

Over de lezing

Pelgrimeren… een eeuwenoud gegeven dat, jaarlijks miljoenen dappere reizigers mobiliseert, gehoorzamend aan die magische roep van de camino.

Wat is het dat ons ‘roept’? Volgens Augustinus (354-430)  ligt het onrustige hart, een onstilbaar verlangen in ons, aan de basis daarvan. Wat zoeken we dan precies? En ‘vinden’ we ook?

Als medewerker van het Vlaams Genootschap van Santiago de Compostela, verzorgde Monica vanuit de werkgroep spiritualiteit, gedurende jaren, de pelgrimszegen in de kathedraal van Mechelen en de pelgrimsterugkomdag in Heverlee. Voor het blad ‘De Pelgrim’ onderzocht ze vele pelgrims hun drijfveer en bracht in haar artikels verslag uit van hun verhaal.

In opdracht van onze noorderburen, het Nederlands Genootschap, schreef Monica deze ludieke uiteenzetting, waarin ze het pelgrimschap op de korrel neemt… een uitnodiging om met een open hart samen in verbinding te gaan met ‘de ware pelgrim’ in elk van ons.