IMG_9708.jpeg

EERSTE COMMUNIE

een kans om parochie te zijn

Op vraag van het aartsbisdom gaat ook de parochie van Duffel de uitdaging aan om de mooie momenten van de eerste communie te verbinden aan het leven van de geloofsgemeenschap.

Concreet betekent dit dat de gezinnen die ernaar verlangen dat hun dochter of zoon de communie ontvangt, de kans krijgen om vooraf kennis te maken met de parochie.

PXL_20230416_081053191.jpg

Wat is eerste communie?

De eerste communie is exact wat het zegt, namelijk de eerste keer dat je naar voren wandelt om de communie te ontvangen. Als jong kind doe je dat uiteraard in verbondenheid met je gezin. Het is binnen het gezin dat de ouders aanvoelen wanneer het kind er klaar voor is.

De leeftijd van zes jaar is slechts indicatief. Wie ouder is, of jonger zelfs, is evengoed welkom. In wezen hoef je voor het ontvangen van de communie aan niemand toestemming te vragen. Je moet niemand inlichten en de kerk dient dit niet te registreren. Want wie gedoopt is, mag ter communie gaan. De eerste communie is aldus een moment dat vrij en ongedwongen binnen het gezin kan worden gekozen en gebeurt altijd in de schoot van de parochie die op zondag de eucharistie viert. Lees hieronder verder.

120009562_344878100049349_72422902854429

Samen eerste communie

Voor de gezinnen die dit moment graag wat kracht bijzetten, bieden wij als parochie de mogelijkheid om die eerste keer de hostie te ontvangen in gezelschap van een vijftal andere kinderen en vriendjes die samen als eerste naar voren komen, waarna de parochianen aansluiten voor de communie. Zo omringt de hele gemeenschap elk jong kind dat door de communie zich meer verbindt met Jezus de Christus.

Wie deze optie neemt, is meteen drie keer voordien uitgenodigd op onze maandelijkse gezinsvieringen. Deze vieringen zijn dynamisch, muzikaal en positief opgebouwd opdat gezinnen er zich welkom kunnen voelen. De kandidaat-communicant kan bovendien drie keer aansluiten bij de nevendienst waar ze op hun niveau vernemen wat het betekent om in Jezus te geloven; hoe het voelt om deel te worden van de parochiegemeenschap en wat het betekent om de communie te ontvangen.

PXL_20230205_101333542.MP.jpg

Thuiskomen in de gemeenschap

Tijdens de meeste maanden buiten de zomervakantie kunnen een maximum 7 kinderen in de gezinsviering op zondag in de Martinuskerk de eerste communie ontvangen. Er is dus niet langer één datum per jaar met een overvolle viering.

Het totale traject is er een van vier maanden of vier vieringen. Kies ​eerst je communiedatum en plan vervolgens drie gezinsvieringen in waarop je met het gezin bij de parochiegemeenschap aansluit. Na drie gezinsvieringen zal jullie kind in de vierde gezinsviering de communie ontvangen.

Wees welkom, verken onze gemeenschap en laat je kinderen kennismaken met een vernieuwende kerk. We kijken ernaar uit jullie beter te leren kennen.

PXL_20230416_081241864.MP.jpg

Ik wil graag dankjewel zeggen voor de mooie communieviering. Tijdens de voorbereidende vieringen hebben we trouwens ook genoten van jullie verfrissende aanpak.

Katrien, mama van Charlotte

Kies je communiedatum

Onze geloofsgemeenschap biedt een maandelijkse gezinsviering aan op zaterdagavond of zondag. In de Mijlstraatkerk is dat maandelijks op zaterdagavond om 18.30u. Of, de dag erna, zondag in de Martinuskerk om 10u. Raadpleeg voor alle zekerheid onze kerkagenda waar de gezinsvieringen aangeduid staan.

PXL_20230205_104322832.jpg

Hoe gaan we van start?

Bekijk alvast jullie agenda met oog op de vier vieringen die het traject naar de communie zullen uitmaken.

Schrijf je kind in voor het communietraject met onderstaande formulier. Na de inschrijving mag je een sms verwachten ter bevestiging.

Hierop maken we de afspraak voor de eerste gezinsviering. Ik kijk ernaar uit jullie te verwelkomen!

diaken Rob